PV Cēsīs nav pietiekoši izmantojis esošo potenciālu pasažieru piesaistīšanai

Uzņēmums "Pasažieru vilciens" (PV) nav veicis nepieciešamos pasākumus un izmantojis esošo potenciālu, lai piesaistītu pasažierus dzelzceļa transportam, īpaši tas vērojams Cēsīs, aģentūrai LETA norāda Agroresursu un ekonomikas institūta pētnieks Armands Vēveris.
Viņš secinājis, ka, lai gan vilciena satiksme no Cēsīm ir lētāka nekā ar autobusu un ar ekspresi Rīgā var nonākt pusotrā stundā, cilvēki šo transportlīdzekli neizmanto pietiekami. Viens no iemesliem esot fakts, ka, ieejot stacijas jaunajā ēkā, nekas neliecinot, ka tā ir dzelzceļa stacija. Nav atjaunota dzelzceļa kase, nav ērti pieejama informācija par vilcienu atiešanas laikiem un atiešanas peroniem, kā arī nav informācijas tablo.
Tāpat pētnieks konstatējis, ka vilcienu un autobusu kustība savā starpā ir pilnīgi nesaskaņota. Piemēram, ierodoties ar vakara vilcienu Cēsīs plkst.20.15, vairs ar autobusu nekur nevarot nokļūt. Ekspreša vilciens uz Rīgu atiet plkst.6.55, taču arī uz to ar autobusu vai personisko transportu nevarot nokļūt, jo autobusi nekursē, bet auto pie Cēsu stacijas nav, kur atstāt. Turklāt daudzi autobusu reisi gan maršrutā Cēsis-Rīga, gan Cēsis-Valmiera ir teju vienlaicīgi ar vilcieniem. Pat pēdējā vakara reisā no Rīgas uz Cēsīm autobuss un vilciens dodas pilnīgi vienlaicīgi - plkst.21.30, neraugoties uz to, ka pasažieru skaits tik vēlu ir niecīgs. "Piemēram, 3.februārī līdz Cēsīm katrā no tiem brauca divi pasažieri," secina Vēveris.
Veicot pētījumu par sabiedriskā transporta nodrošinājumu reģionos, ir ierosināts orientējošs vilcienu saraksts maršrutā Rīga-Valga. Tajā, piemēram, ieteikts, ka virzienā no Rīgas uz Cēsīm orientējošie vilcienu kustības laiki var būt ap 7.30, 10.30, 13:30, 16:30, 18:30 un 20.10 (izbraukšana no Rīgas). Ņemot vērā faktisko pasažieru plūsmu, daži reisi var kursēt tikai noteiktās nedēļas dienās vai sezonā. Savukārt pa vidu starp šiem reisiem, kā arī vēlāk vakarā tiek plānota autobusu kustība, piemēram, 8.30, 9.30, 11.30 no Rīgas. Turklāt Cēsu autoostā tiek nodrošināta pārsēšanās no vilcienu reisiem uz vietējiem autobusu reisiem. Līdzīga reisu saskaņošana ir veicama posmā Cēsis-Valmiera, uzskata pētnieks.
Komplektā ar jaunu, Eiropas līmenim atbilstošu vilcienu ieviešanu, vilcienu ātruma būtisku palielināšanu iepriekš minētais attālums starp Rīgu un Cēsīm būtu jāveic vismaz pusotrā stundā, kā arī ērtu stāvvietu ierīkošana personīgajām mašīnām un velosipēdiem pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta paceltu pilnīgi citā līmenī. Vēveris ir pārliecināts, ka dzelzceļa satiksmei Cēsīs ir potenciāls, taču pašlaik tas netiekot izmantots, un pasažieru skaits sarūk kā vilcienos, tā autobusos.
Igaunijā esot vērojama pretēja tendence - uzlabojoties sabiedriskā transporta kvalitātei, arvien vairāk cilvēku no privātā transporta pāriet uz sabiedrisko. Arī Latvijā esot vietas, kur sabiedriskais transports, tajā skaitā vilcieni, tiek izmantots daudz aktīvāk. Piemēram, braucot ar vilcienu Cēsis-Rīga, pirms tam tukšais vagons Siguldas stacijā kļūst gandrīz pilns. Siguldā esot gan stacija, gan kase, gan tablo, gan biežāk kursējot vilcieni, un ir arī pasažieri.