Banner 980x90

LPS: ATD nekaunīgi pretdarbojas valdības lēmumam ieviest bezskaidras naudas norēķinus transportā

Ilustratīvs foto/ Foto: Pilseta24.lv
Ilustratīvs foto/ Foto: Pilseta24.lv

Autotransporta direkcija (ATD) "nekaunīgi pretdarbojas", lai Latvijā sabiedriskajā transportā par braucieniem varētu norēķināties ar bankas kartēm, kā to paredz valdības noteikumi par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršruta tīkla maršrutos, intervijā aģentūrai LETA norāda Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) pārstāvis Vladimirs Šalajevs.

Viņš uzsver, ka saskaņā ar valdības apstiprinātiem noteikumiem šāda sistēma jāievieš no nākamā gada 8.janvāra.

Autotransporta direkcija atsakoties slēgt līgumus ar bankām, kas ar savām vēstulēm ir apliecinājušas gatavību izpildīt noteikumu prasības, kā arī paudušas gatavību piedāvāt praksē aprobētu risinājumu, kas nodrošina iespēju pieņemt visa veida bankas kartes. ATD tā arī nav paskaidrojusi, kāpēc tā atsakās šos līgumus slēgt, skaidro Šalajevs

Pārvadātāji jau esot noslēguši līgumus ar bankām atbilstoši noteikumiem, savukārt ATD mēģinot norādīt, ka tie neatbilst prasībām, lai gan tos ir pārbaudījušas valsts iestādes.

Šalajevs skaidro, ka nepieciešami konkrēti ieviešanas plāni, kurus direkcija joprojām nepiedāvājot, lai gan savu neizpratni ir izrādījusi gan Latvijas Pašvaldību savienība, gan Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija. Turklāt 13.novembrī vēstule par ATD neizdarībām nosūtīta arī premjerei Laimdotai Straujumai (V). To, ka šoferi un uzņēmumu vadītāji "šmaucas", uzskaitot personas, kuras var braukt transportā bez maksas, liecinot statistika. Pārvadāto pasažieru skaits samazinoties, taču pārvadāto invalīdu skaits pieaug. Tas nozīmējot, ka šoferis iekasē naudu no pasažiera, bet noformē to kā personu, kurai pienākas atvieglojumi.

Pašvaldībām bankas kartes bez papildu ieguldījumiem sniegtu atvieglojumu administrēšanā, un to veiksmīgi pierādot Jelgavas pašvaldības veiksmīgais piemērs. Piemēram, "Norvik banka" jau patlaban atbilstot visām valdības noteikumu prasībām un banka Jelgavā jau nodrošina noteikumiem atbilstošas sistēmas darbību. "Jelgavas autobusu parks" atbilstoši valdības noteikumiem no 1.novembra nodrošina visu "Visa" un "Mastercard" maksājumu karšu pieņemšanu visos pilsētas autobusos, tādējādi izpildot noteikumu anotācijā minēto mērķi.

Šādu pašu metodi pašvaldības pakalpojumu administrēšanā nopietni apsverot Jūrmalas, Liepājas un Rēzeknes pašvaldības. Taču ATD neizdarības dēļ to nevar izdarīt, jo ATD atsakās slēgt līgumus ar bankām.

Kā uzskata Šalajevs, nepietiekami argumentēts motīvs pagarināt sistēmas ieviešanu var apdraudēt šādas sistēmas ieviešanu vispār. Turklāt, pieņemot valdības noteikumus, tika jau konstatēts, ka, ieviešot jaunu sistēmu, budžeta līdzekļu ekonomija būtu ap pieciem miljoniem eiro.

Kā ziņots, pēc pusotra mēneša, stājoties spēkā jaunajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem "Par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršruta tīkla maršrutos", elektroniskā norēķinu sistēma būs aktuāla visiem sabiedriskā transporta pārvadātājiem. Noteikumi paredz, ka pasažieru grupas, kurām valsts noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā pilnā apmērā, jeb tā saucamās nulles biļetes turpmāk sabiedriskajā transportā norēķināsies ar maksāšanas līdzekli, kas ir saistīts ar personas norēķinu kontu, tas ir , bezkontakta maksājuma karti.

Elektroniskā norēķinu sistēma sekmē ērtāku pašvaldības dotāciju piešķiršanu sabiedriskajam transportam, ļauj vieglāk identificēt un uzskaitīt pabalsta saņēmējus, kā arī paredz precīzu pasažieru plūsmas kontroli. Pēc jaunās sistēmas ieviešanas SIA "Jelgavas autobusu parks" izdevies palielināt apgrozījumu par 10%, jau secinājuši eksperti.

Noteikts, ka, izmantojot norēķinu karti, sabiedriskajā transportā varēs braukt personas ar invaliditāti, bāreņi un bez vecāku apgādības palikuši bērni, politiski represētās personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki.

Ar noteikumiem tiks mainīts līdzšinējais braukšanas izdevumu kompensācijas piešķiršanas mehānisms, nosakot, ka tiks finansēts pakalpojumu ņēmējs. Tiem, kuriem nav bankas norēķinu kartes, būs jāatver bankā konts un jāsaņem karte, taču tā būs bez maksas. Turklāt, lai norēķinātos par braucienu sabiedriskajā transportā, uz personas konta obligāti nevajadzēs būt līdzekļiem. Līdzekļi šo personu pārvadāšanai tiks izmantoti no Satiksmes ministrijas budžetā šim nolūkam paredzētiem līdzekļiem.

Paredzēts, ka apmaksu bezskaidras naudas veidā sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam un biļešu tirgotājam vienas dienas laikā veiks norēķinu iestāde.

Kā uzsver Pārresoru koordinācijas centrs, šādā veidā tiks uzlabota esošā atvieglojumu kompensācijas administrēšanas kārtība. Tas arī nepieļaus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēja avansēšanu vai pārvadātāja izdevumu palielināšanu apmaksas kavējuma dēļ. Tāpat tas nodrošinās, ka sabiedriskajā transportā un biļešu tirdzniecības vietās netiks izpausts atviegloto personu sociālais statuss.

Patlaban personām, kurām valsts noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus, braukšanas biļetes tiek izsniegtas, uzrādot attiecīgai kategorijai atbilstošu apliecību. Minēto pasažieru uzskaite sabiedriskajā transportā tiek organizēta, izsniedzot tiem braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu - biļeti, kurai ir piemērota 100% atlaide. Tomēr tas nenodrošina korektu šo pasažieru uzskaiti, kā arī pastāv iespēja apliecības un biļetes viltot un pavairot. Pastāv arī risks, ka pārvadātāji paši var palielināt braukušo pasažieru apjomu, jo ir ieinteresēts kompensāciju saņemšanā.

Darba grupa secināja, ka esošā uzskaites kārtība ir neprecīza un, iespējams, rada nepamatotus izdevumus valsts budžetam, jo valstij saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jākompensē pārvadātajiem nesaņemtie ieņēmumi par personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem pārvadāšanu.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)