Cieņpilnāka un ērtāka pārvietošanās iedzīvotājiem ar invaliditāti: Kas paveikts 2024. gadā?
Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvās padomes (Padome) darbības pirmajā gadā, sadarbojoties transporta nozares uzņēmumiem un lietotāju intereses pārstāvošiem ekspertiem, ir īstenoti konkrēti pasākumi, lai veicinātu mobilitāti un uzlabotu pārvietošanās kvalitāti iedzīvotājiem ar invaliditāti. Padome ir sagatavojusi rīcības plānu, kas aptver plašu pakalpojumu loku, sākot ar informācijas saņemšanu un biļešu iegādi līdz transportlīdzekļu atbilstības nodrošināšanai.
Padomes darbības uzdevumi ir veicināt pasažieru mobilitātes vienlīdzību un piekļūstamību Latvijā, koordinējot pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto nozaru institūciju un mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju sadarbību. Tāpat uzdevums ir veidot vienotu izpratni par mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības risinājumiem.
“Esmu gandarīta par Padomes pirmā gada veikumu – ir uzsākts konstruktīvs dialogs ar nozares uzņēmumiem, iesaistot dažādu jomu ekspertus. Diskusijās esam raduši vienotu redzējumu par ilgtspējīgu pieeju pakalpojumu sniegšanā, nodrošinot sabiedriskajā transportā cieņpilnu pārvietošanos visām iedzīvotāju grupām. Darba procesā esam identificējuši jomas, kas ir jāuzlabo un esam sagatavojuši rīcības plānu konkrētu uzlabojumu ieviešanai. Galvenais – no vārdiem esam tikuši līdz darbiem,” uzsver Padomes priekšsēdētāja, organizācijas SUSTENTO valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra padomniece Gunta Anča.
Padomes darbības ietvaros vērtētas dažādas pārvadājumu jomas – ar autobusiem, vilcieniem, taksometriem, gaisa un ūdens transportu. Gada laikā būtiski uzlabojumi ieviesti vilcienu satiksmē. No pagājušā gada vidus ir noteikti vilcienu reisi ar atzīmētām pieturvietām, kurās pieejamas paaugstinātās platformas. Tas dod iespēju pasažieriem savlaicīgi plānot braucienus no stacijām, kurās nodrošināta ērta, vienlīmeņa iekāpšana un izkāpšana no jaunajiem elektrovilcieniem. Tāpat modernizētajās dzelzceļa stacijās ir nodrošināta audiovizuālā apziņošana par vilcienu kustību atbilstoši kustības reāllaika datiem.
“Latvijas dzelzceļš” (LDz) tīmekļa vietnē ir pieejama informācija par staciju un mobilā pacēlāja pakalpojuma pieejamību, savukārt uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) tīmekļa vietnē ir pieejama infografika cilvēkiem ar ierobežotu mobilitāti. 2024.gada beigās elektrificētajās dzelzceļa līnijās ērta piekļūstamība vilciena pakalpojumiem nodrošināta 46 no 77 pieturām. Savukārt līdz šī gada vidum piekļūstamību plānots nodrošināt visās pieturās dzelzceļa elektrificētajās līnijās.
Maršrutos, kuros kursē dīzeļvilcieni, LDz nodrošina mobilā pacēlāja pakalpojuma pieejamību 20 stacijās. Atsevišķos reisos, kas tiek izpildīti ar modernizētajiem dīzeļvilcieniem, iecelšanas pakalpojumu nodrošina PV.
Lai uzlabotu piekļūstamību reģionālajā autobusu satiksmē, autoostām skaidrots par ieviešamajām normatīvā regulējuma prasībām. Tāpat analizētas eID kartes izmantošanas alternatīvas braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanai, ņemot vērā mērķgrupu vajadzības. Pašreiz turpinās darbs, lai ieviestu pašapkalpošanās biļešu terminālus un jauna tipa biļešu automātus, veicot iepriekšēju testēšanu un pielāgošanu. Tāpat turpinās diskusija par transportlīdzekļu pielāgošanu un pielāgoto transportlīdzekļu skaita palielināšanu starptautiskajos pārvadājumos ar autobusiem.
Lai nodrošinātu taksometru pieejamība personām ar invaliditāti, personām ar funkcionāliem un kustību traucējumiem, kas pārvietojas ratiņkrēslos, “Autotransporta direkcija” ir uzsākusi darbu taksometru pakalpojuma pilnveidošanai Latvijā. Izmantojot tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzējus (BOLT, FORUS) un iesaistot pašvaldības, plānots ieviest risinājumus, kas ļautu izmantot īpaši pielāgotus transportlīdzekļus, kuros var pārvadāt personas ratiņkrēslos, tostarp arī suņus – pavadoņus. Lai nodrošinātu šos pakalpojumus, iespējams, būs nepieciešami grozījumi normatīvajā regulējumā.
Pagājušogad SM rīkotajā konkursā pašvaldībām “Ceļu satiksmes drošības indekss”, kurā vērtē iedzīvotājiem satiksmē drošākās pilsētas un novadi, pirmo reizi tika ieviesta jauna kategorija – piekļūstamība. Izskatot, kā pēdējās desmitgades laikā rekonstruētajās ielās pašvaldības ir izveidojušas ietves, gājēju pārejas, nobrauktuves, sabiedriskā transporta pieturas un izvietojušas brīdinājuma zīmes, Rīga tika atzīta par iedzīvotājiem draudzīgāko valstspilsētu no piekļūstamības viedokļa, savukārt Ludzas novads izcēlās kā līderis starp novadiem.
Vides pieejamības nodrošināšanai Vecrīgā SM sadarbībā ar VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” veiks grozījumus normatīvajā regulējumā, kas ļaus pašvaldībai izsniegt īpašas atļaujas iedzīvotājiem ar kustību traucējumiem piekļūšanai ar transportlīdzekli savai dzīvesvietai Vecrīgā.
Infrastruktūras pieejamības prasības (ietves, sabiedriskā transporta pieturas, gājēju pārejas) plānots iekļaut vadlīnijās “Mikromobilitātes infrastruktūras drošības, plānošanas, projektēšanas un būvniecības labā prakse un ieteikumi”, ko izstrādā “Latvijas valsts ceļi”. Jūrniecības jomā, lai veicinātu piekļūstamību uz atpūtas kuģiem, “Latvijas Jūras administrācija” uzsākusi vadlīniju izstrādi.
Labā prakse ir ieviesta Rīgas lidostā, t.sk. personāls ir apmācīts darbam ar cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izsaukuma punkti ir aprīkoti ar indukcijas cilpām, tīmekļvietne nodrošina tās draudzīgu lietošanu personām ar dažādām funkcionālajām spējām.
Nacionālā lidsabiedrība airBaltic ir uzlabojusi servisu cilvēkiem ar kustību traucējumiem, nodrošinot bezmaksas sēdvietu izvēli gan pasažierim, gan pavadošai personai, pakalpojumus iespējams pieteikt, izmantojot digitālo veidlapu. Uzsākta airBaltic mājaslapas uzlabošana, lai veicinātu tās piekļūstamību.
Papildu informācija
Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota 2023. gada 8. decembrī pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.
Konsultatīvajā padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.
Padome savā darbībā sniedz konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicina mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvā padome apzina problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.
Uz sarakstu
Speakeasy 광주오피