Banner 980x90

Aptauja: Sociāli atbildīgus zīmolus pērk vairāk

Foto: Stock.XCHNG
Foto: Stock.XCHNG

Divas trešdaļas jeb 66% patērētāju pasaulē gatavi tērēt vairāk par plaša patēriņa precēm, kas ražotas, ievērojot ilgtspējīgas biznesa prakses principus - rūpējoties par vidi un sabiedrību, izmantojot ekoloģiskas izejvielas, liecina starptautiskās informācijas un mērījumu kompānijas "Nielsen" veiktā pētījuma dati.

Šī tendence ir augoša. 2014.gadā šādu gatavību apliecināja 55% patērētāju, bet 2013.gadā - 50% patērētāju, liecina "Nielsen" veiktā pētījuma dati.

"Ilgtspēja ir pasaules sabiedrības un uzņēmumu uzmanības centrā, īpaši valstīs, kur pieaugošais iedzīvotāju skaits rada papildu riskus videi. Pētījumā redzam, ka arvien vairāk patērētāju, un jo īpaši attīstītajos tirgos - Eiropā un Ziemeļamerikā, zīmolu sociāli atbildīgu darbību uzskata nevis par īpašu pazīmi un pievienoto vērtību, bet par obligātu priekšnoteikumu dalībai tirgū," skaidroja "Nielsen" valdes locekle Latvijā Iveta Pukše.

To, ka investīcijas sociāli atbildīgas biznesa prakses īstenošanā atmaksājas, apliecina arī tirdzniecības rādītāji. 2014.gadā sociāli atbildīgu zīmolu tirdzniecības apjoms pasaulē pieauga par 4%, tikmēr zīmoli, kas nepievērš tik lielu uzmanību ilgtspējīgas darbības principiem, pārdošanas apjomus audzējuši vien par 1%.

"Sociālā atbildība ir būtiska reputācijas vadības daļa, un uzņēmumi, kas tās nozīmi ignorē, pakļauj sevi riskam no vairākiem aspektiem. Ilgtspējīgas darbības politika un laba reputācija ir nedalāmi jēdzieni, kas palīdz uzņēmumam ne tikai iekarot un noturēt patērētāju simpātijas, bet arī piesaistīt investorus, augsti kvalificētus darbiniekus un partnerus," uzsvēra Pukše.

62% respondentu pasaulē atzīst, ka būtiskākais pirkuma lēmumu ietekmējošais faktors ir uzticamība zīmolam. 59% uzsver produkta veselīgumu, 57% to, ka produkts gatavots no svaigām, dabiskām vai ekoloģiskām izejvielām. 45% patērētāju nolēmuši iegādāties preci, zinot, ka tās ražotājs ir videi draudzīgs, 43%, ka ražotājs atbalsta sabiedriskas vērtības. 41% patērētāju viens no būtiskākajiem pirkuma lēmumu ietekmējošiem faktoriem ir videi draudzīgs iepakojums, bet 34% iegādājušies produktu, jo redzējuši reklāmu, kas atspoguļo ražotāja sociālo atbildību, liecina "Nielsen" veiktā pētījuma dati.

Gatavība tērēt vairāk par precēm, kas saistās ar sociāli atbildīgu ražošanas un tirdzniecības praksi, vērojama ne tikai turīgo patērētāju vidū, bet visās vecuma grupās, reģionos un sociālajos slāņos. Būtiska ir iespēja palikt uzticīgam savām personiskajām vērtībām un filozofijai.

Lielākais to patērētāju īpatsvars, kas gatavi maksāt vairāk, redzams cilvēkos, kas dzimuši 20.gadsimta pēdējās divdesmitgades laikā un savu ekonomiski aktīvo vecumu sasnieguši ļoti sarežģītos ekonomiskajos apstākļos. Viņu vidū 73% respondentu apliecināja, ka par ilgtspējīgiem zīmoliem gatavi iztērēt lielāku daļu no saviem ienākumiem nekā par tādiem, kam sociālā atbildība ir sveša. Tendence ir strauji augoša, vien gadu iepriekš šis īpatsvars bija aptuveni 50%, liecina "Nielsen" veiktā pētījuma dati.

Reputācijas nozīmība pieaug arī to patērētāju vidū, kas jaunāki par 20 gadiem. 2015.gada sākumā tie bija 72%, bet 2014.gada sākumā 55%. Neliels pieaugums redzams arī gados vecāko patērētāju segmentā (no 50 līdz 64 gadu vecumā) no 44% pērn līdz 51% šogad, liecina "Nielsen" veiktā pētījuma dati.

"Dati runā paši par sevi - pircēji, kuriem pašlaik ir 20 gadi, vēl ilgus gadus būs aktīva patērētāju sabiedrības daļa. Turklāt viņu vajadzības un līdz ar to pirkumu apjoms tuvākajā desmitgadē tikai augs. Līdz ar to zīmoli, kas pašlaik fokusējas uz gados jauno auditorijas daļu, bruģē sev ceļu tālākiem panākumiem," secināja Pukše.

"Nielsen" pētījuma "Global Corporate Sustainability" laikā tiešsaistē tika aptaujāti 30 000 respondentu no 60 pasaules valstīm. Pētījuma mērķis bija skaidrot, kā pirkuma lēmumu ietekmē tādi faktori kā ražotāja draudzīgums pret vidi, rūpes par vietējo sabiedrību, produkta ekoloģiskā izcelsme un veselīgums, iepakojums, cena un mārketinga aktivitātes.

Pētījumā atspoguļotie dati par pārdošanas apjomiem pasaulē iegūti no tirdzniecības vietām, kas izmanto elektronisko norēķinu sistēmu, kā arī veicot lauka pētījumus. Tie atspoguļo 1319 zīmolu pārdošanas apjomu 13 produktu kategorijās 12 mēnešu laika periodā.

"Nielsen" ir globāla informācijas un mērījumu kompānija, kas nodrošina visaptverošus pētījumus par patērētāju paradumiem un rīcību ("watch&buy").

Kompānija "Nielsen" nodrošina pasaules līmeņa mērījumus un analīzi, kas uzņēmējiem palīdz palielināt efektivitāti un sasniegt labākus rezultātus. "Nielsen" ietilpst "Standard&Poor’s 500" indeksā, ir pārstāvēts vairāk nekā 100 valstīs, kuras apdzīvo vairāk nekā 90% pasaules populācijas. Vairāk informācijas "www.nielsen.com".

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)