Banner 980x90

Aptauja: Nedaudz sarucis Latvijas iedzīvotāju optimisms

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG

Šā gada trešajā ceturksnī Latvijas patērētāju apmierinātības indekss samazinājies par pieciem punktiem, sasniedzot 74 punktus, secināts starptautiskās informācijas un mērījumu kompānijas "Nielsen" aptaujā.

Aptaujā noskaidrots, ka lielākajai daļai Baltijas iedzīvotāju lielākās galvassāpes sagādā veselība - Latvijā 29%, Igaunijā - 33%, bet Lietuvā - pat 41% respondentu to minēja kā vienu no galvenajiem raižu iemesliem.

Trešajā ceturksnī visā Baltijā mazinājušās kara bailes. Latvijā tās kā galveno raižu avotu minējuši 13%, Igaunijā - 10%, Lietuvā - 5%. Norimstot bailēm no kara, parādījusies jauna tendence - iedzīvotāju prātus nomāc bēgļu jautājums. Šis aspekts, kas pirmo reizi "Nielsen" veiktajā patērētāju noskaņojuma pētījumā izskanēja šī gada otrajā ceturksnī, kļūst par ikdienas raižu avotu arvien lielākam skaitam iedzīvotāju. 5% Latvijas iedzīvotāju un 10% igauņu to norādīja kā vienu no pirmajiem ikdienas bažu avotiem 2015.gada trešajā ceturksnī. Vairākās Eiropas valstīs iedzīvotāju prātus nodarbina bažas par terorisma draudiem, kas trešajā ceturksnī bija nedaudz pieaugušas, salīdzinot ar 2015.gada otro ceturksni.

ASV iedzīvotāju optimisma indekss piedzīvojis 18 punktu pieaugumu, sasniedzot 119. Tas ir augstākais rādītājs desmit gadu laikā, kopš "Nielsen" šos rezultātus apkopo. Līdz ar to ASV ierindojas otrajā vietā starp visoptimistiskākajām valstīm, piekāpjoties vien Indijai, kur optimisma līmenis nemainīgi augsts - 131.

Arī Eiropas kopējais optimisma indekss pieaudzis jau trešo ceturksni pēc kārtas - augšupejoša tendence redzama 21 no 32 valstīm, veidojot Eiropas vidējo indeksa rādījumu 81, kas ir augstākais kopš 2008.gada. Visbūtiskāk optimisms pieaudzis Polijā - indekss sasniedza 80 punktus, pieaugot par desmit punktiem, un Portugālē - sasniedzot 66 punktus, kas ir pieaugums par deviņiem punktiem. Savukārt Vācijā tas sasniedzis 100 punktu robežšķirtni.

Arī Lielbritānijā optimisms palielinājies jau septīto ceturksni pēc kārtas, sasniedzot 103 - augstāko rādītāju pētījuma vēsturē. Ziemeļnieki trešajā ceturksnī demonstrējuši atturību - indekss samazinājies visās Skandināvijas valstīs, Latvijā un Igaunijā. Tikai Lietuvā vērojams piecu punktu pieaugums, sasniedzot 88.

56% respondentu pasaulē uzskata, ka viņu valstī vēl joprojām ir ekonomiskā recesija. Latvija šajā ziņā demonstrē vienu no augstākajiem rādītājiem - tā domā 70% respondentu, kas ir par 51% vairāk nekā šī gada otrajā ceturksnī. Līdzīgs noskaņojums ir Kanādā, Krievijā, Ukrainā, Honkongā un Malaizijā. Neraugoties uz šādu pesimistisku vērtējumu, pieaug patērētāju gatavība individuālajiem, ar dzīvesstilu saistīto produktu pirkumiem - jaunam apģērbam, izklaidei ārpus mājas, brīvdienām un mājokļa labiekārtošanai.

"Nielsen" Starptautiskā patērētāju noskaņojuma un patēriņa paradumu pētījuma laikā tika aptaujāti vairāk nekā 30 000 patērētāju 60 pasaules valstīs - Āzijas un Klusā okeāna reģionā, Eiropā, Latīņamerikā, Vidējos Austrumos, Āfrikā un Ziemeļamerikā. Pētījuma izlase ietver kvotas vecuma un dzimuma ziņā, balstoties uz interneta lietotāju skaitu katrā no tirgiem un ir reprezentatīva. "Nielsen" pētījums aptver tikai tos iedzīvotājus, kuriem pieejams internets.

Minēto pētījumu "Nielsen" veic reizi ceturksnī kopš 2005.gada.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)