Droša uzturēšanās saulē: 6 svarīgi nosacījumi

Lai vasarīgā atpūta būtu droša arī veselībai, nedrīkst aizmirst par pašiem svarīgākajiem nosacījumiem, kas jāievēro, uzturoties saulē. Arī tad, ja tos zini un ievēro, atgādinājums nenāks par sliktu. Bet tiem, kuri līdz šim nav īpaši pievēruši uzmanību drošībai saules baudīšanas laikā, noteikti jāizlasa un jāievēro vismaz šie seši likumi.

1. Jāizmanto sauļošanās krēmi ar aizsargfiltru
Sauļošanās krēmi aptieku un skaistumkopšanas produktu klāstā ir nopērkami plašā izvēlē. Atliek atrast savai ādai piemērotākos. Galvenais rādītājs, pēc kā jāizvēlas sauļošanās krēmi, ir aizsargfaktora līmenis un savs ādas fototips. Pieejami sauļošanās krēmi, kuriem SPF ir no 15 līdz pat 50+. Jo lielāks skaitlis, jo labāka aizsardzība. Krēms ar SPF 50 jau aiztur 98% UV staru. Jāpievērš arī uzmanība, vai krēms nodrošina aizsardzību gan pret UVA, gan UVB stariem. Cilvēkiem ar jutīgu un gaišu ādu speciālisti iesaka izmantot krēmu ar SPF 50. Jāatceras, ka krēms ar SPF jāizmanto arī sejai. Daudzi dienas krēmi jau ir ar saules aizsargfaktoru. Vislabāk iegādāties arī lūpu aizsarglīdzekli, jo šī zona saulē ātri var apdegt. 

Sauļošanās krēmi jāuzklāj vismaz 20 minūtes pirms došanās saulē, lai krēms paspēj uzsūkties un sāk pildīt savu uzdevumu. Tāpat arī jāatceras, ka krēms ik pēc dažām stundām jāatjauno un jāizmanto pietiekams daudzums krēma, lai vienmērīgi noklātu visu ādu.

2. Jāizvairās uzturēties saulē no 11.00 līdz 15.00
Ilgstoši atrasties tiešos saules staros un speciāli sauļoties noteikti nav ieteicams laika periodā no 11.00 līdz 15.00, kad saule ir visaktīvākā un UV indekss augstākais. Šajā laikā no saules noteikti jāsargā bērni, jo viņu āda ir īpaši jutīga, ātri var veidoties apdegumi, rasties karstuma dūriens. Ja arī sanāk šajā laikā būt ārā, obligāti jālieto aizsargkrēms, jāizmanto galvassega un jāuzturas ēnā. Īpaši jāpiesargās tiem, kuriem ir gaiša, dzimumzīmēm un citiem veidojumiem klāta āda. To speciāli sauļot vispār nav ieteicams, jo tas ievērojami paaugstina risku saskarties ar ādas onkoloģiskajām slimībām.

3. Jālieto galvassega, it īpaši bērniem
Lai pasargātu no UV stariem seju, galvu un matus, kā arī izvairītos no pārkaršanas saulē, jāizmanto galvassega. Saule var negatīvi ietekmēt matu veselību un izskatu, veicināt krāsas izbalēšanu, padarīt matus sausākus un trauslākus. Vislabāk, ja galvassega ir ar platām malām, kas sniedz papildu ēnojumu. Galvassegas saulē obligāti jāliek bērniem, jo viņi pārkarst visātrāk un var dabūt karstuma dūrienu. 

4. Nedrīkst aizmirst par saulesbrillēm
Obligāts aksesuārs saulainā laikā jebkurā gadalaikā ir kvalitatīvas saulesbrilles ar augstu UV aizsargfiltru. Saulesbrilles pasargā no UV stariem ne tikai acis, bet arī ādu ap tām, aizkavējot novecošanos un krunciņu veidošanos. Saulesbrilles nepieciešamas visiem – gan pieaugušajiem, gan bērniem. Jāatceras, ka saulesbrilles nav par dažiem eiro jāpērk lielveikalā, tās nesniegs nekādu aizsardzību, bet var vēl nodarīt kaitējumu acu veselībai. Vislabāk saulesbrilles pirkt pie uzticama optikas preču pārdevēja, kurš ieteiks piemērotākās. Kvalitatīvas saulesbrilles kalpos vairākus gadus, tāpēc ir vērts investēt šajā pirkumā nedaudz vairāk.

5. Jāizvēlas plāns, gaišs un elpojošs apģērbs
Vasarā jau ne vienmēr esam pludmalē un peldkostīmā. Daudz laika pavadām arī darbos, uz ielas, veicot dažādus pienākumus. Lai nodrošinātu komfortu un pasargātu sevi no saules pārmērīgas ietekmes, vislabāk izvēlēties plānu, gaišu, brīvu un elpojošu apģērbu. Lai gan ir vēlme vilkt šortus un topiņus, labāka izvēle ir plāni krekli, kleitas ar garām piedurknēm un brīvas garās bikses vai svārki. No audumiem ieteicams izvēlēties plānu kovilnu vai linu.

6. Jādzer daudz ūdens
Karstā laikā ķermenis ātrāk zaudē mitrumu, tāpēc jārūpējas par pietiekamu ūdens dzeršanu. Jo laiks karstāks, jo vairāk šķidruma jāuzņem. It īpaši, ja sanāk daudz kustēties. Laba izvēle ir sāļiem un minerālvielām bagātināts ūdens, jo svīstot šīs vajadzīgās vielas tiek zaudētas. Ūdens palīdzēs ādai uzturēt optimālu mitruma līmeni, kas ir būtiski, lai tā nekļūtu sausa un neveselīga. Esot pludmalē, ūdens jālieto pastiprināti, lai izvairītos no pārkaršanas un dehidrācijas. Īpaši tas attiecas uz bērniem.

 

 

 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu