Kādas ir izplatītākās auto markas starp Eiropas autovadītājiem?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Ar kādu auto pārvietojies Tu? Varbūt plāno iegādāties jaunu spēkratu? Šajā raksta varēsi uzzināt kādus auto ražotājus un to piedāvātos modeļus iecienījuši Eiropas auto vadītāji. Populāri, jauni un lietoti auto skaitļos un procentos ilustrēs šī brīža tirgus tendences un cerams palīdzēs pieņemt lēmumu arī Tev!

Auto ražotāju cīņas par tirgus daļu Eiropā
Pētījums, ko veica InsurtheGap, izmantojot Markline statistikas kompānijas datus, aplūkoja 45 valstis Eiropā un konstatēja, ka vispopulārākais automašīnu ražotājs 17 dažādās valstīs 2016. gadā bijis Volkswagen. Vācijā, kur VW automašīnas tiek ražotas, šīs markas spēkrati ieņem pirmo vietu – pērn pārdoti vairāk nekā 650 000 jaunu VW modeļu. Kaimiņos esošajā Austrijā attiecīgi 56 000, Nīderlandē – 44 000, Polijā – 43 000, Šveicē – 42 000 un Dānijā – 26 000. Kopējais VW markas automašīnu skaits, kas pārdotas šajos tirgos vien, pārsniedza 850 000 vienību skaitu.

Franču ražotājs Renault ieņem otro vietu, kas tāpat kā VW visvairāk jaunu modeļu pārdevis savā valstī – 408,000. Spānijā pārdoti 90 000, Beļģijā – 56 000, Turcijā – 106 000, Baltkrievijā – 8000, kur Renault bijis populārākais zīmols un kur kopējais šajos tirgos realizētais Renault automašīnu skaits pārsniedza 660 000.


Ford joprojām ir vispopulārākais automobiļu zīmols Apvienotajā Karalistē – pozīcija, ko šis ražotājs ir noturējis vairāk nekā desmit gadu garumā ar 318 000 pārdoto vienību 2016. gadā. Tomēr, salīdzinot ar 2007. gadu, pārdoto Ford automašīnu skaits šeit ir samazinājies par 31 000.

Toyota koncerns, kurš ar VW cīnās par pasaulē lielāka automašīnu ražotāja titulu, Eiropā nav tikpat veiksmīgs. Japānas ražotājs 2016. gadā vispopulārākais zīmols bija tikai sešās Eiropas valstīs – Īrijā (15 000), Grieķijā (9 000), Ukrainā (8 000), Islandē (3000), Igaunijā (3000) un Maltā (900).

Līdzīgi kā ar vācu VW un franču Renault vadītājiem, daudzi klienti joprojām ir uzticīgi vietējiem zīmoliem. Fiat ir vispopulārākais zīmols Itālijā ar 374 000 pārdotām automašīnām, bet Volvo joprojām ir populārākais ražotājs Zviedrijā – 71 000 pārdotu auto.

Eiropas automobiļu tirgus situācija ir saglabājusies praktiski nemainīga pēdējo desmit gadu laikā. Vācijas (VW), Francijas (Renault), Itālijas (Fiat) un Apvienotās Karalistes (Ford) autovadītāji joprojām ir lojāli vietējiem auto ražotājiem.

2016. gada CSDD dati liecina, ka pie mums, Latvijā, arī vērojama VW zīmola dominance ar 2629 pirmreizēji reģistrētiem transportlīdzekļiem, kas ir 12% no visu reģistrēto automašnu kopskaita šajā laika periodā. Otro vietu ieņem Toyota (1948 vienības un 9%), bet trešo – Nissan ar 1414 automašīnām, kuras veidoja 6% no visām pirmreizēji reģistrētajām automašīnām 2016. gadā.


Vispopulārākie automašīnu modeļi Eiropā 2017. gadā
Eiropā 2017. gadā, salīdzinot ar pagājušo gadu, četru populārāko automobiļu modeļu ranga kārtība nav mainījusies. VW Golf joprojām ir tālu priekšā konkurentiem kā Eiropas iecienītākais automašīnas modelis – tituls, kuru golfs saglabājis kopš 2008. gada. Tomēr jau otro gadu pēc kārtas, kopējie VW Golf pārdošanas apjomi Eiropā ir samazinājušies. 2017. gadā VW Golf bija vislabāk pārdotā automašīna tikai 5 Eiropas valstīs, salīdzinot ar astoņām 2016. gadā. Turklāt vairāk nekā puse no visiem VW Golf tika pārdoti Vācijā un Apvienotajā Karalistē un modeļa panākumi citos Eiropas tirgos bijuši mazāk veiksmīgi.

Renault Clio bija vienīgais Eiropas pirktāko automašīnu modeļu Top 4 pārstāvis, kas Eiropā pārdoto automašīnu skaitu 2017. gada laikā palielinājis. VW Polo un Ford Fiesta abi saglabājuši savas pozīcijas jau pirms gada, taču abu modeļu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar pērnā gada rezultātiem, ir ievērojami samazinājušies.

Nissan Qashqai atkal kļuvis Eiropas mīļāko kompaktklases apvidus auto, un no 8. pozīcijas 2016 gadā pakāpies līdz 5. vietai Eiropā pirktāko automašīnu topā. Tas ir visaugstākais rezultāts ne tikai pašam, Qashqai, bet arī kompaktklases apvidus auto segmentam Eiropā kopumā.


Neskatoties uz nedaudz vājākiem pārdošanas apjomiem 2017. gadā, Peugeot 208 uzlabojis savas pozīcijas, pakāpjoties par vienu vietu salīdzinot ar 2016 gadu.

2017. gadā apvidus automašīnu pārdošanas apjoms Eiropā palielinājās par 20%, sasniedzot 4,56 miljonus transportlīdzekļu. VW Tiguan panākumi lieliski ilustrē pārdošanas pieaugumu šajā segmentā – Tiguan pārdošanas apjomi palielinājās par trešdaļu un pirktāko automašīnu topā tas pakāpās no 18. uz 7. pozīciju.

Opel Corsa noslīdēja no 5. līdz 8. vietai un šī modeļa pārdošanas apjomi samazinājās par 12%. Corsa nomaiņa uz dalītas platformas ar jauno Peugeot 208 tiek gaidīta 2018. gada beigās.

Škoda Octavia saglabāja savu devīto pozīciju ar pārdošanas apjomiem, kas būtiski nemainījās, salīdzinot ar 2016. gadu

Opel Astra pozīcija Eiropā pirktāko automašīnu topā noslīdēja no 6. līdz 10. vietai, un šī modeļa pārdošanas apjomi kritās par 14%. Gan Astra, gan Corsa, divu Opel pārdotāko modeļu panākumi bija ievērojami zemāki salīdzinājumā ar līdzvērtīgiem Peugeot un Citroen modeļiem.

Starp vissliktākajiem pārdošanas rādītājiem izcēlās divi Volkswagen grupai ienesīgākie modeļi: VW Passat nokrita no 12. līdz 18. un Audi A3 no 16. līdz 25. pozīcijai. Abu modeļu pārdošanas rādītāji 2017. gadā samazinājās par vairāk nekā 20 000 vienībām, salīdzinot ar gadu iepriekš. Passat pārdošanas apjoms ir samazinājies par 44 000, salīdzinot ar 2016. gadu. Tomēr Volkswagen grupa bijusi lielākie Eiropas automobiļu ražotāji 2017. gadā, un pats Volkswagen joprojām ir visvairāk pārdotā automašīnu marka Eiropā. Automašīnu pārdošanas rādītāji ES valstīs palielinājās par 3,3%, sasniedzot 15 631 687 pārdotu automašīnu.


Jaunu un lietotu auto tirdzniecība un tendences Latvijā
Runājot par pašmāju auto tirgu, tas, protams, salīdzinot ar lielākajām Eiropas valstīm, ir neliels, tomēr daļa kopējo ES tendenču vērojamas arī pie mums. Tāpat kā kopējos statistikas datos Eiropā, arī Latvijā iecienītākie jaunie auto bijuši Volkswagen – pērn reģistrēti 2798 šīs markas spēkratu. Tas gan nav pārsteigums, ņemot vērā, ka arī lietoti auto pie mums visbiežāk sastopami ar VW emblēmām – pēc CSDD datiem, kopumā valstī reģistrēti 127436 Vokswagen markas spēkrati. Otrajā vietā ierindojas Toyota, trešajā – Nissan, ceturtajā – Opel, bet topa piecinieku noslēdz Peugeot. Savukārt populāri lietoti auto pie mums nemainīgi paliek VW, Audi, BMW, Volvo un Opel ražojumi. Tas, ka pie mums lietoti auto lielākoties tiek pirkti no šo zīmolu ražotājiem, skaidrojams ar mūsu uzticību vācu autobūves industrijai, kas ļauj lietotas mašīnas vēl ilgi ekspluatēt arī pēc importēšanas no Eiropas.

Populārākie auto modeļi Latvijā
Latvija ir viena no nedaudzajām Eiropas valstīm, kurā pirktākā auto modeļa titulu iegūst apvidus auto – jau kārtējo gadu ar 792 pārdoto vienību pērn pirktākais jaunais auto Latvijā bija Nissan Qashqai. Otrajā vietā ierindojies Eiropas līderis jauno auto topā – VW Golf ar 679 pārdoto vienību, aiz sevis trešajā vietā atstājot lielāko brāli Passat (575 vienības).

Arī lietoti auto pie mums pērn visbiezāk nākuši no vācu autobūves uzņēmumiem. Lietoto automašīnu TOP 5 Latvijā pērn:

1.       Audi A4 – gandrīz 2900 lietoti auto;
2.       Audi A6 – nedaudz vairāk kā 2400 lietoti auto;
3.       VW Passat – 2080 lietoti auto;
4.       BMW 3. sērija – 2060 lietoti auto;
5.       VW Golf – gandrīz 2050 lietotas automašīnas.

Ar Nissan Qashqai kā izņēmumu, Latvijā joprojām vērojama vācu auto marku dominance. Lielākoties jauni un lietoti auto pie mums tiek reģistrēti ar vācu emblēmām, kas skaidrojams ne vien ar kvalitāti un autobraucēju uzticību zīmoliem, bet arī jau valstī esošā autoparka sastāvu, kas, iespējams, norāda uz zināmu lojalitāti konkrētajām markām, autobraucējiem tās iegādājoties atkārtoti. Populāra automašīnas modeļu (sevišķi ja tie ir lietoti auto) iegāde tāpat garantē rezerves daļu vieglu pieejamību un konkurētspējīgus servisa izdevumus.


Autovadītāju attieksme pret auto markām
Nav noslēpums, ka daudzi no mums automašīnu bieži pērk vairāk ar sirdi, nevis prātu, ar to saprotot mūsu subjektīvos pieņēmumus par sevi, esot pie konkrētā auto stūres. Tāpat svarīgs ir arī auto zīmola prestižs. Vienalga, vai tie būtu jauni vai lietoti auto, Latvijā, sevišķi lietoto auto tirgū, dominē Premium markas automašīnas. Par ko tas liecina un kādi stereotipi izveidojušies par dažādiem auto ražotāju spēkratu vadītājiem? Turpinājumā daži pieņēmumi un stereotipi.

Audi – prestižs, tehnoloģisko sasniegumu virsotnes. Cilvēks, kurš brauc ar Audi, ir sportisks, bet ne pārgalvīgs. Veiksmīgs un tikpat punktuāls kā cilvēki, kuri to būvējuši. Ņemot vērā, ka pērn populārākās ievestās lietotās automašīnas bijušas tieši Audi, šķiet, šis ir imidžs, pēc kā tiecas Latvijas auto vadītājs.

BMW – šī nu ir marka, kas šķiet ir izpelnījusies visvairāk negatīvu stereotipu autovadītāju vidū nebūt ne pašu auto, bet gan to vadītāju dēļ. Tradicionāli bavāriešu ražotāja spēkrati tiek reklamēti kā auto vadīšanas priekam (Driver’s car) ar augstiem veiktspējas rādītājiem, kā arī kā Premium zīmolu. Runājot par BMW vadītāju slikto slavu, jāatzīmē, ka Valsts policijas 2016. veikts pētījums parādīja, ka negadījumu izraisīšanas ziņā šīs markas automašīnu vadītāji ieņem vien trešo vietu, pa priekšu palaižot krietni bīstamākos VW un Audi marku īpašniekus.

Volkswagen – tautas vāģa reputāciju veido pieņēmums par šīs markas automašīnu izturību un ražošanas kvalitāti, kas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc VW pie mums ir tik populārs. Gan jauni, gan lietoti auto joprojām veido lielāko viena ražotāja reģistrēto automašīnu īpatsvaru Latvijā. Volkswagen vadītāju varētu raksturot kā prasīgu, taču arī praktisku un rezervētu.

Volvo – zviedru koncerna automašīnas jau izsenis saistās ar paaugstinātu drošību. Lai arī šī slava Volvo zīmolam izveidojusies laikā, kad tas patentējis daudzus drošības līdzekļus un ar augstāku drošību par citiem ražotājiem šobrīd vairs neizceļas, tas joprojām daudzu prātos palicis kā drošais zviedru "tanks". Vēl kāds iemesls tam, ka daudzi lietoti auto pie mums ir ar Volvo zīmi, ir fakts, ka šie spēkrati ir ražoti Zviedrijā – valstī ar vēl bargākām ziemām nekā pie mums, kas daudziem liek domāt, ka šīs markas automašīnas būs izturīgākas pret bargajiem Latvijas ceļu apstākļiem.

Opel – līdzīgi kā BMW, arī Opel automāšīnas pie mums ieguvuši visai negatīvu slavu. Šoreiz gan pašu automašīnu ne vadītāju dēļ. Tautā pat ir nostiprinājušies dažādi joki par auto slikto kvalitāti, taču jāatzīmē, ka 21. gadsimta Opel automāšīnas ir ražoti pēc daudz augstākiem kvalitātes standartiem, tāpēc vairs neatpaliek no citiem Eiropas ražotājiem. Šeit sliktā slava var nostrādāt Tev par labu, jo lieliski aprīkoti lietoti auto šī iemesla dēļ ir daudz lētāki par citu ražotāju ekvivalentiem.

Populārākie mazlietoti un lietoti auto no Eiropas  pāris klikšķu attālumā!
Ja arī Tevi ieinteresējis kāds no Eiropas autovadītāju iecienītākajiem modeļiem, apskati BRC Auto piedāvājumu! Mazlietotas un lietotas populārāko modeļu automašīnas ar garantiju plašā klāstā pieejamas BRC Auto salonā, bet, ja neatradīsi meklēto tepat uz vietas, pasūti jebkuru no 65 miljoniem automašīnu no visas Eiropas, izmantojot ērto meklēšanas rīku BRC mājaslapā