Banner 980x90

ELVI: mazumtirdzniecībā algas aug straujāk

Ko par ekonomisko situāciju var spriest pēc vidējā pirkuma apmēra un kādi ir uzņēmuma attīstības plāni Latvijas reģionos, intervijā pilsētu informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv stāsta Laila Vārtukapteine, SIA "Pārtikas tirdzniecības apvienība", kas ir ELVI franšīzes turētājs, komercdirektore.

Kā jūsu veikalnieki motivē savus darbiniekus? Neskatoties uz darbaroku trūkumu gandrīz visās tautsaimniecības nozarēs, jaunajos veikalos izdevies gandrīz pilnībā nokomplektēt darbinieku štatu. Vai varam runāt par reālu bezdarbu pārdevēju, kasieru, šoferu un krāvēju profesijās?

Jā, nokomplektēt veikala komandu ir ļoti grūts darbs. Es pat teiktu: katram īpašniekam viens no galvenajiem izaicinājumiem. Jo visi taču saprot – ja nav labas komandas, nav arī laba veikala. Darbinieku trūkums ir problēma, kas lielā mērā ir sekas tam, ka tik daudzi ir aizbraukuši peļņā uz ārzemēm.  Otrā lieta, ka ir izveidojies priekšstats, ka nav prestiži strādāt veikalā. Mēs maz runājam par speciālistiem – par pavāriem, konditoriem, par gaļas izcirtējiem, par maizes cepējiem, par kasieriem, cik viņu loma ir liela, cik viņi ir svarīgs posms šajā ķēdē. Mums vajadzētu mēģināt celt šo profesiju prestižu. ELVI to mēģinām darīt, stāstot saviem pircējiem par mūsu pavāriem, mūsu kasieriem, mūsu darbiniekiem veikalos – tam izmantojam mūsu klientu avīzi un sociālo mediju kontus. Darbinieku motivācijas programmas ir ļoti dažādas, to izvēlas katra veikala īpašnieks pats. Tās ir gan naudas prēmijas, gan papildus brīvas dienas, gan kopīgi atpūtas braucieni. Arī teātra apmeklējumi un dāvanas. 

Vai ar esošo vidējo darba algu mazumtirdzniecības nozarē – ap 300 Ls, ir iespējams uzturēt ģimeni un apmaksāt dzīvokļu komunālos un auto uzturēšanas maksājumus?

Vidējā alga mazumtirdzniecības nozarē aug straujāk nekā lielākajā daļā citu tautsaimniecības jomu. Paredzam, ka, atkopjoties ekonomikai, algas vēl palielināsies. Šobrīd mēs strādājam pie dažādiem motivācijas mehānismiem, lai stimulētu labākos darbiniekus.

Jūs kā nākamie aiz MAXIMA un RIMI esat iesaistījušies projektā "Nodarbinātības pasākums vasaras brīvlaikā", kura ietvaros pirmās darba gaitas uzsāka ap 100 skolniekiem Kuldīgā un Siguldā. Vai nākamgad šo iniciatīvu turpināsiet?

Jā, noteikti. Par jauniešu nodarbinātību varu tikai piebilst, ka šis nav pirmais gads, kad šāda iespēja tika radīta. Šis projekts tiek realizēts jau vairākus gadus un nākamajā gadā noteikti tiks turpināts. Turklāt meklēsim arī citas iespējas, kā strādāt gribošos jauniešus iesaistīt noderīgās aktivitātēs.

"Veikalu tīkla ELVI prioritāte ir vietējais cilvēks, viņa ikdienas vajadzības, dzīves kvalitāte, vieta, kurā viņš dzīvo. Mūsu uzdevums ir nodrošināt pircējus ar svaigu piedāvājumu un būt par draudzīgu, viņiem saprotamā valodā runājošu dzīves sastāvdaļu," tas no jūsu mājas lapas. Vai tas sasaucas ar Rimi agrāko devīzi "Tuvāk sirdij, tuvāk mājām"?

Zināmā mērā visas lielveikalu ķēdes Latvijā izmanto šo principu. Būtiskākā atšķirība starp ELVI un RIMI veikaliem – mēs esam salīdzinoši mazi, galvenokārt reģionos izvietoti veikali. Mēs bieži esam ne tikai veikals, bet tāds kā socializēšanās centrs – pircēji satiekas, pļāpā, stāsta viens otram savas ģimenes notikumus. Pārdevēji nereti ir kā psihologi, palīgi un atbalstītāji. Mēs esam daudz personiskāki, mums ir daudz ciešāka šī saite ar pircēju. Tā, piemēram, ļoti izjutām šo personisko/cilvēcisko kontaktu, atverot veikalu Augšlīgatnē! Saņēmām milzum daudz pircēju pateicības par to, ka esam izveidojuši augstas kvalitātes veikalu, sakopuši vidi, kā arī "kļuvuši tuvāki" daudziem, kuri līdz tam bija spiesti mērot lielāku ceļa gabalu, lai iepirktos ELVI veikalos Siguldā vai Cēsīs.

ELVI un Latvijas tirgotāju kooperācija "LATS" – mierīga līdzāspastāvēšana vai nežēlīga konkurence?

Šobrīd starp mazumtirdzniecības veikalu tīkliem valda salīdzinoši sīva konkurence par pircēju. Tas nāk par labu pircējam, kas var saņemt izdevīgāku servisu, svaigākus produktus un zemāku cenu.

Vai vidējā pirkuma lieluma pieaugums par 40 santīmiem līdz 9,9 latiem liecina par iedzīvotāju optimismu vai pirktspējas celšanos, ekonomikas pakāpenisku atkopšanos no krīzes?

Esmu pārliecināta, ka abi šie faktori ir veicinājuši vidējā pirkuma pieaugumu. Pirmkārt, cilvēki emocionāli ir kļuvuši brīvāki un viņi ikdienā nesaņem gūzmu ar negatīvo informāciju, ka ir krīze, viss slikti, ka tūliņ nebūs darba utt.. Un, protams, ka, pateicoties daudziem , kas aizbraukuši peļņā uz ārzemēm, daļa tur nopelnītās naudas tiek sūtīta saviem radiniekiem uz Latviju. Šis faktors arī manuprāt ir jāņem vērā. Grūti pateikt, cik lielā mērā tas veicinājis vidējā pirkuma pieaugumu, bet šis fakts noteikti ir būtisks. Galvenais, ka mēs esam pārvarējuši krīzi, uz to norāda arī dažādi ekonomisti ne vien Latvijā, bet visā pasaulē. Attiecīgi pircēji jūtas brīvāki un atļaujas vairāk, jo nav šīs bažas par nākotni.

Kāds ir jūsu viedoklis par to, ka alkoholu kā impulsa preces jānodala atsevišķās zonās, tādejādi it kā apkarojot žūpību, bet liekot bankrotēt vismazākajiem lauku veikaliņiem?

Noteikti negatīvs viedoklis. Ja cilvēks gribēs pirkt alkoholu, tad pirks, lai cik durvis būtu jāver un lai caur cik sienām būtu jāiziet. Par alkohola kaitīgumu ir jāstāsta, jāizglīto jaunieši, jārāda sliktie piemēri, bet tas jādara valstiskā līmenī. Nevajag šo atbildību "nogrūst" uz veikalniekiem. Turklāt jāatzīmē, ka, uzliekot ierobežojumus legālai akcīzes preču tirdzniecībai, palielināsies pelēkā ekonomika un nelegālā akcīzes preču tirdzniecība. Savukārt tie ir neiekasētie nodokļi, kuri tālāk varētu tikt novirzīti algām, sociālajām programmām, visai valsts attīstībai. Mēģinot ārstēt vienu kaiti, valsts faktiski ielaiž citu – tas nav pieļaujams. 


Vai pašlaik vairāk nostiprināties Vidzemē – trīs jauni veikali Alojā, veikali Augšlīgatnē un Jaunpiebalgā, pārējiem Latvijas reģioniem pievēršot mazāku vērību?

Nē, tas nav stratēģiski pieņemts lēmums attīstīt kādu konkrētu reģionu. Šogad aktīvāki izrādījušies vidzemnieki, kamēr citu reģionu uzņēmēji vēl nogaida. Tomēr jau šobrīd ir skaidrs, ka tuvākajā laikā būs jauni ELVI veikali arī Kurzemes un Zemgales reģionos. Palēnām sāk mosties arī Latgale – ja līdz šim šajā reģionā ELVI nebija pārstāvēti, tad pēdējā pusgada laikā esam uzsākuši sarunas ar vairākiem šī reģiona veikalniekiem par pievienošanos ELVI franšīzei.

Kāpēc viens pēc otra īsā laikā bankrotēja un aizvērās divi ELVI veikali Tukumā? 

Par lielā (Kurzemes prospektā) veikala aizvēršanu tika pieņemts stratēģisks lēmums – šis nebija kāda franšīzes ņēmēja veikals, bet SIA "Pārtikas tirdzniecības apvienība" (PTA) veikals. Tika izlemts, ka PTA pati nenodarbosies ar veikalu operēšanu, ļaujot ar to nodarboties saviem partneriem. Otrs, mazais veikals (Brīvības laukumā) bija pavisam jauna partnera pirmais veikals. Līdz šim šie uzņēmēji nekad nebija vadījuši pārtikas veikalu, tas vienkārši neizturēja lielo veikalu ķēžu tuvumu, netika galā ar konkurenci. 100 kvadrātmetru tirdzniecības zāle nespēja konkurēt ar 1500 kvadrātmetriem, kas atradās tā tuvumā. Katrā ziņā, abi šie gadījumi ļāva mums izdarīt daudzus vērtīgus secinājumus, lai izvairītos no līdzīgām kļūdām nākotnē.

Kā jums veicas Kuldīgā un visā Kurzemes reģionā? Ir tālejoši plāni attīstībai? 

Veicas labi, šajā reģionā saimnieko viens no mūsu lielākajiem partneriem SIA "Linde pārtika" ar milzīgu pieredzi mazumtirdzniecībā – šogad uzņēmumam apritēja 12 gadi. Esam ieplānojuši šajā reģionā dažu veikalu rekonstrukcijas, kā arī 2013.gada plānos ir atvērt vairākus jaunus veikalus Kurzemē. Jāatzīmē, ka pircēju apmierinātības pētījumā, Kurzemes pircēji mūsu veikalu atzina par 3.atpazīstamāko, turklāt gadu no gada palielinās gan pircēju skaits, gan apgrozījums, kā arī citi rādītāji, kas apliecina, ka ELVI veikalus kurzemnieki ir iemīļojuši.

Kur atrodas jūsu Vienotā iepirkuma bāze?

Mums nav sava loģistikas centra.

Šī gada vasarā jūs realizējāt konkursu, kura mērķis bija apzināt labākos veikala darbiniekus pircēju un kolēģu skatījumā. Pastāstiet par to vairāk!

Šī gada vidū vienā no ELVI franšīzes partneriem, nacionālajā uzņēmumā "Linde Pārtika" sadarbībā ar Eiropas Parlamenta ETP grupas deputāti Inesi Vaideri uzsākām konkursu, kura mērķis bija apzināt labākos veikala darbiniekus pircēju un kolēģu skatījumā. Vēlējāmies, lai mūsu pircēji novērtē, cik pretimnākoši un profesionāli ir mūsu veikalu darbinieki. Cik atbildīgi tie izturas pret darba pienākumiem. Esam gandarīti, ka mūsu iniciatīvu atbalstīja vairāki simti Kurzemes puses ELVI pircēju, novērtējot labākos, kā arī sniedzot vērtīgus priekšlikumus veikalu darbības tālākai pilnveidošanai. Šī gada beigās 13 uzvarētāji dosies bezmaksas vizītē uz Briseli. Arī šis ir viens no motivācijas instrumentiem, kā cenšamies stimulēt mūsu labākos darbiniekus.

Konkursa nominācijā "Iedzīvotājiem draudzīgākā kafejnīca vai tirgotava Talsu novadā" godalgots SIA "Viko" veikals ELVI Stendē, īpašnieki Zintis un Agnis Vicinski. Vai tas bija pārsteigums?

Jā, protams, mēs lepojamies ar viņiem. Veikals ir ar lielu vēsturi, viens no senākajiem, lojālākajiem partneriem, ELVI vārdu nes jau vairāk nekā deviņus gadus. Ļoti sakārtots, vienmēr viss ir atbilstoši ELVI standartiem. Veikala vadītāja Sigita Grīnvalde, kura sākusi savas gaitas šajā veikalā kā pārdevēja, nu to veiksmīgi vada. Ļoti atvērta, atsaucīga, vienmēr uzklausa ieteikumus, nebaidās uzņemties iniciatīvu. Visas akcijas vienmēr ir laicīgi sakārtotas un pieejamas pircējiem. Lai pircējiem būtu patīkami iepirkties, uz svētkiem vienmēr padomāts par īpašu noformējumu. Šim veikalam ir ļoti labi saimnieki un ļoti profesionāla vadītāja, tāpēc arī veikals pelnīti godalgots!

Kāpēc ELVI svarīgi "celt spārnos" Siguldas un Kuldīgas pusmaratonu dalībniekus un atbalstītājus? Jūs esat tik sportiski, ka startējat "Nike skriešanas distancē"?

Svarīgi ir būt kopā ar savējiem. Sportiski, veseli cilvēki ir laimīgi, pozitīvi un veiksmīgi. Jo vairāk mēs tādi būsim, jo labāk mums visiem kopā klāsies. Turklāt skriešana nav vienīgais sporta veids, kuru esam atbalstījuši šogad – jau tradicionāli Siguldā atbalstām jauniešu basketbola turnīru, kā arī kamaniņu sportu. Vasarā atbalstījām jauniešu sporta veidus – BMX un ielu vingrošanu. Cenšamies vairāk uzmanības vērst uz tautas sporta veidiem, tāpat iespēju robežās palīdzam arī profesionālajiem sportistiem.

Ja septembrī ELVI veikalos visvairāk pieprasīti saldumi un preces bērniem, kādas preču grupas bija oktobrī, ja šie dati jau apkopoti?

Oktobra dati būs apkopoti tikai novembra sākumā – par tiem noteikti informēsim presi. Paredzam, ka būtiski pieaugs Ziemassvētku preču iegāde, dažādi uztura bagātinātāji.

Cik veikalam izmaksā pāreja zem Jūsu franšīzes?

Ļoti dažādi, tas atkarīgs no veikala zāles izmēra, no tehniskā stāvokļa, no iekārtu stāvokļa utt. Grūti nosaukt vidējo ciparu. Mazākiem veikaliem šāda pāreja var izmaksāt ap 4000 Ls, bet lielākiem – arī 50 000 Ls. Savukārt pilnīgi jauna veikala būvniecība (kā, piemēram, Piņķu veikala gadījumā), var izmaksāt arī vairākus simtus tūkstošus latu. Tomēr uzņēmēji šobrīd ir ļoti optimistiski – pie mums vēršas gan jau darbojošos veikalu īpašnieki, gan investori, kuri vēlas ienākt mazumtirdzniecības sektorā pilnīgi no malas. 

Vai tas, ka esat kļuvuši par ceturto atpazīstamāko pārtikas veikalu ķēdi Latvijā stimulēs vairāk veikalnieku jums pievienoties?

Jā. Šis faktors nav mazsvarīgs, visi grib būt kopā ar profesionāliem, stipriem, gudriem, pārliecinātiem un veiksmīgiem partneriem. Mēs tādi esam, bet tas prasa arī milzīgu darbu, lai šo profesionālo līmeni varētu noturēt. Katrā ziņā paredzam, ka minētais pircēju apmierinātības pētījuma vērtējums vēl vairāk palielinās potenciālo franšīzes ņēmēju interesi.

No kā veidojas jūsu apgrozījums, kas pērn bija 1 521 658 Ls? Tikai no sniegtajiem mārketinga, IT un grāmatvedības pakalpojumiem? Vai jūs apmierina gūtā nelielā – 44 000 Ls peļņa?

Jā, galvenokārt tie ir mārketinga pakalpojumi, tirdzniecības pakalpojumi, sadarbība ar piegādātājiem. Peļņu vienmēr gribas lielāku, bet – ja vēlamies uzturēt ELVI zīmolu, attīstīt to, organizēt visdažādākās mārketinga kampaņas mūsu pircējiem, (t.sk. lojalitātes kampaņas), atjaunot veikalus, tad nauda ir jāiegulda. Mēs esam par pilnveidošanos, attīstību un izaugsmi, turklāt uzskatām, ka tieši šajā laikā, kad ekonomika sāk atkopties no krīzes sekām, ir īstais laiks ieguldīt! Turklāt jāatzīmē, ka lielu daļu peļņas novirzām sociālajai atbildībai – dažādiem sporta un kultūras pasākumiem. Šajā gadā centāmies vairāk uzmanības vērst uz sociālajiem jautājumiem, kas saistīti ar atbalstu tautiešiem, kuri nolēmuši neaizbraukt no Latvijas. Centāmies atbalstīt daudzbērnu ģimenes, bez darba palikušos, jauniešus ar dažādiem talantiem. Nākamajā gadā vairāk uzmanības veltīsim demogrāfijas jautājumiem.

Kādu iespaidu uz Jūsu komercdarbību varētu atstāt valdības plānotās nodokļu izmaiņas 2013.gadā?

Par šo jautājumu ir pāragri spriest, kamēr daudzas no iecerēm ir tikai "idejas līmenī". Jau tagad domājam par kases sistēmu modernizāciju, kas nepieciešama pārejai uz eiro. Tas prasa gan laika, gan citu resursu ieguldīšanu, tomēr vēl šobrīd valdība nav definējusi konkrētus noteikumus, kas būs jāievēro tirgotājiem.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)